To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

W programach asocjacyjnych taki problem nie istnieje. Widoczność połączenia wpływa na uzyskiwane prowizje i zapewnia jego właściwą pozycję. Najczęściej tego typu programy dotyczą prowizji od sprzedaży, ale są także inne rozwiązania. Wyróżnia się 3 rodzaje rozliczeń: * pay-per-click: czyli prowizja za sprowadzenie Internauty na stronę sprzedawcy (rozwiązanie to jest często zaliczane do reklamy, a nie do programów partnerskich) * pay-per-lead – czyli prowizja za sprowadzenie osoby, która zarejestruje się u sprzedawcy za pomocą załączonej formy, wypełni ankietę itp. * pay-per-sale – czyli prowizja za sprowadzenie klienta, który dokonał zakupu. Pierwszy typ jest rozwiązaniem typowym dla reklamy internetowej. Opłata ustalana jest na podstawie licznika banera. Za każdą wizytę właściciel programu wypłaca swojemu partnerowi określona kwotę. Jest to zaledwie kilka centów, ale zważając na ilość wizyt jakie możemy w ten sposób uzyskać kwota może okazać się całkiem pokaźna. Można by ten system nazwać po prostu reklamą, ale granica ta nie jest w rzeczywistości istotna. Ważne jest, że rozwiązanie takie istnieje i można z niego skorzystać. Pay-per-lead to rozwiązanie dla firm, którym zależy na gromadzeniu informacji ponieważ sama sprzedaż jest trudna w Internecie albo informacja ta jest dla nich bardzo cenna. Pay-per-sale stosuje się najczęściej w przypadku ecommerce, gdzie produkty są sprzedawane na szeroką skalę poprzez Internet. Praca programu asocjacyjnego rozpoczyna się z chwilą opublikowania wiadomości o jego powstaniu w Internecie. Rozpoczynając program możemy zdecydować się, czy jesteśmy skłonni sami rejestrować wszystkich naszych współpracowników, czy polecimy to wyspecjalizowanej firmie. Każde rozwiązanie jednak sprowadzi do nas chętnych do współpracy i przyniesie wiele korzyści. Jakie są główne zalety programu asocjacyjnego? * Sieć sprzedawców internetowych jest potężnym narzędziem marketingowym. Twoje banery zostaną umieszczone w odpowiednich miejscach i pozostaną tam na dłuższy czas. W przeciwieństwie do reklamy nie musisz płacić za każdy dzień umiejscowienia banera. * Twój baner znajdzie się na stronach o podobnej tematyce. Jest to praktycznie darmowa reklama ponieważ płaci się tylko za osiągnięte wyniki. * Nawiązujesz długoterminowe kontakty ze współpracownikami i klientami, a także poznajesz serwisy poświęcone tej samej tematyce. To buduje wyższą świadomość i możliwości współpracy i rozwoju. * Ryzyko porażki jest niewielkie ponieważ jest to marketing oparty na wynikach. * To Ty decydujesz, które strony są odpowiednie i wyrażasz zgodę na przystąpienie do twojego programu. * Dzięki połączeniom w formie banerów ze stron tematycznie związanych z tobą uzyskujesz wzrost wskaźnika link popularity, a co za tym idzie wzrost w rankingach wyszukiwarek. * Pojawia się możliwość promocji twojej domeny w serwisach zamieszczających informacje na temat programów asocjacyjnych. Tych serwisów jest tysiące i zamieszczenie tam informacji o swoim programie może zwiększyć współczynnik link popularity. Te połączenia nie są oczywiście zaliczane do wartościowych dla Twojej strony, ale duża ich ilość może wpłynąć na ranking. * Informacja i łącze do twojej strony pojawią się z pewnością na wielu stronach opisujących metody zarabiania w Internecie. Udowodnij, że wypłacasz regularnie prowizje swoim współpracownikom, a będziesz polecany przez wszystkie tego typu strony. Badania Forrester Research na temat programów asocjacyjnych udowadniają ich skuteczność. Forrester ocenia, że w roku 2004 aż 54% wydatków na działania marketingowe w Internecie wydawane będzie na działania marketingu opartego na wynikach. Poniższe porównanie wskazuje na wyraźną rozbieżność pomiędzy efektywnością, a popularnością stosowanych narzędzi marketingowych w obecnych czasach. Świadczy to o nieświadomości i niezrozumieniu zasad działających w marketingu online. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku banerów, których cel jest również mylnie określany, ale o tym już wspomniałem w rozdziale 4. Tabela 12. Efektywność, a popularność różnych narzędzi marketingowych w Internecie. Pozycja Narzędzie Marketingowe Popularność Efektywność 1 programy asocjacyjne 17% 4.3 2 e-mail do klientów 77% 4.3 3 public relations 45% 4.1 4 telewizja 30% 4.0 5 outdoor 17% 3.7 6 e-mail (opt-in) 23% 3.5 7 magazyny 34% 3.4 8 radio 32% 3.4 9 poczta bezpośrednia 30% 3.4 10 sponsoring 34% 3.3 11 guziki 55% 3.2 12 banery 89% 2.8 13 prasa 32% 2.6 źródło: Forrester Research (www.forrester.com). Myślę, że powyższe argumenty są przekonujące aby rozpocząć swój własny program. Jak rozpocząć swój własny program partnerski? Wiemy już jak działa program partnerski. Decydując się na to rozwiązanie musimy zdać sobie sprawę z tego, że jest wiele zadań do zrealizowania