To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

disabled bit.listserv.l-hcap zamiaru korzystania z listy. Nazwa listy dyskusyjnej zwi¹zana jest na alt.support.hearing-loss misc.handicap ogó³ z jej tematyk¹. Trudno wymieniæ tematy, których nie by³oby wœród alt.support.disabled.sexuality misc.health.therapy.occupational oferowanych list dyskusyjnych. Pewn¹ uci¹¿liwoœci¹ list dyskusyjnych alt.support.tinnitus misc.kids.computer jest to, ¿e czasami brak dyscypliny uczestników owocuje otrzymywaniem bionet.audiolo ~ sci.med.occupational setek przesy³ek dziennie. bit.listserv.autism sci.med.vision Oto kilka anglojêzycznych list dyskusyjnych zwi¹zanych z edukacj¹ bit.listserv.deaf-1 uk.people.deaf specj aln¹: ALTLEA)tN (alternatywne podejœcie do uczenia). Zeby zapisaæ siê na listê, nale¿y wys³aæ wiadomoœæ pod adresem listserv@sjuvm.stjohns.edu PUBLICZNE ARCHIWA PLIKÓW (FTP) z jedn¹ lini¹ tekstu postaci: „subscribe altlearn Imiê~~lazwisko". ~ FTP (File Transfer Protocol) jest okreœleniem us³ugi i zarazem protoko³u DVH-S jest list¹ dyskutuj¹c¹ kwestie edukacji dzieci niewidomych. transmisji plików. Szczególnie atrakcyjn¹ form¹ s¹ publiczne archiwa pli- Aby zapisaæ siê na listê, nale¿y wys³aæ wiadomoœæ pod adresem if ków, do których mo¿na dotrzeæ za pomoc¹ programu FTP lub przegl¹darki 82 ~ 83 l internetowej wyposa¿onej w protokó³ FTP S¹ one dostêpne dla anonimo- wego u¿ytkownika, tzn. bez koniecznoœci autoryzacji dostêpu. Archiwa plików to czêsto starannie uporz¹dkowane tematycznie skarbnice oprogra- mowania, przydatnego tak¿e osobom niepe³nosprawnym. U¿ytkownikowi pozostaje jedynie dokonanie wyboru plików do pobrania. Archiwa pli- ków tekstowych to forma przekazu informacji bardzo ceniona przez osoby niewidome, z racji korzystania przez nie z tzw. czytników ekranu i syntetyzerów mowy. Forma ta wykorzystywana jest przez Centrum Stu- dentów Niewidomych CNIN na Uniwersytecie Warszawskim (FTP serwer cnin.ci.uw.edu.pl). Aby usprawniæ korzystanie z popularnych wielkich archiwów plików, instaluje siê ich kopie (mirrors) na lokalnych serwerach, które automatycz- nie aktualizuj¹ swoj¹ zawartoœæ. Dostêp do polskich serwerów FTP mo¿na wygodnie osi¹gn¹æ tak¿e poprzez ulokowany w Toruniu serwer ALEX (http://www.boa.um.torun.pl/alex-pl.html). Archiwa plików dla osób niepe³nosprawnych z oprogramowaniem dla IBM PC dostêpne s¹ pod adresem ftp.crpht.lu/mirror/winsite, a dla kom- puterów Macintosh pod adresem ftp.crpht.lu/mirror/info-mac. W pol- skiej kopii archiwum SIMTEL dostêpne jest oprogramowanie wspo- magaj¹ce wykorzystanie komputera pracuj¹cego pod nadzorem DOS-u (http://sunsite.icm.edu.pVpub/coast/msdos/handicap/ por. Za³¹cznik 3.). TELEEDUKACJA, TELEPRACA, TELEUSLUGI - SZANSE NA NIEZALE¯N¥ AKTYWNOŒÆ Telematyka (informatyka + telekomunikacja) to dziedzina bêd¹ca w cen- trum uwagi pañstw rozwiniêtych. Jak wiadomo podstaw¹ sprawnego zarz¹dzania jest szybki dostêp do informacji. Infrastruktura telematyczna stanowi system nerwowy wspó³czesnej gospodarki. Banki, dostawcy i kon- sumenci zyskuj¹ dziêki niej ³atwoœæ bezpoœredniego kontaktu nie spoty- kan¹ do tej pory. Firmy z kolei mog¹ efektywnie funkcjonowaæ pomimo geograficznego rozproszenia swoich oddzia³ów i pracowników. Coraz czêœciej tak¿e uczelnie zwielokrotniaj¹ liczbê swoich studentów oferuj¹c poprzez sieci teleinformatyczne dostêp do swoich zasobów edu- kacyjnych, wyk³adów prowadzonych na ¿ywo lub odtwarzanych z zapisów video. Oœrodki medyczne maj¹ natychmiastowy dostêp do informacji (bazy danych, banki krwi, tkanek itp.) ratuj¹cej ¿ycie pacjenta, mog¹ prowadziæ ³ konsultacje specjalistów w systemie telekonferencji w trakcie operacji pacjenta, a tak¿e udostêpniæ jej przebieg studentom w ró¿nych miejscach. Przygotowywane s¹ rozmaite zestawy materia³ów edukacyjnych w syste- ' mach multimedialnych, zapisywane na dyskach optycznych (CD-ROM), które mo¿na przegl¹daæ poza sieci¹ (off line), a w razie potrzeby ak- fi tualizowaæ swoje informacje wykorzystuj¹c zawarte w tych materia³ach odsy³acze do miejsc w sieci. Inn¹ wa¿n¹ form¹ zdalnego nauczania jest automatyczne testowanie wiedzy s³uchaczy lub udzielanie konsultacji za poœrednictwem sieci. Teleedukacja jest dla osób niepe³nosprawnych interesuj¹c¹ alternatyw¹ zdobywania wiedzy (szybkiego przekwalifikowywania siê). Osoby te po- I winny byæ wczeœniej przygotowane do podstawowej obs³ugi komputera z modemem. Jest to szczególnie wa¿ne dla osób nie mog¹cych samodziel- nie doje¿d¿aæ do szko³y (lub pracy) z powodu wci¹¿ istniej¹cych barier architektonicznych, transportowych, znacznego oddalenia od szko³y (pra- codawcy) lub wymagañ medycznych. Jednym z celów kszta³cenia jest wy- ~' '` pora¿enie osoby niepe³nosprawnej w umiejêtnoœci zgodne ze standardami rynku pracy. Nieodzownym jest wiêc uzyskanie stosownego certyfikatu w³asnych umiejêtnoœci. Byæ mo¿e w krajowych warunkach szans¹ w tym zakresie jest zdobycie tzw. Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy ~³ ` na zasadzie standardowego egzaminu umiejêtnoœci proponowanego przez Polskie Towarzystwo Informatyczne (http://www.pol.pl/pti/ecdl_enc.htm - por. Za³¹cznik 4.). Telepraca to okreslenie charakteryzuj¹ce pracê, która mo¿e byæ prowa- dzona z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, z u¿yciem kompu- tera w³¹cznie (http://www.idn.org.pl/fpmiinr/t/teleprac.htm). Taki tryb pracy jest proponowany dla osób, które: s¹ samodzielne w wykonywaniu swojej pracy, potrafi¹ pracowaæ niezale¿nie, bez bezpoœredniego nadzoru, umiej¹ obs³ugiwaæ komputer. W szczególnoœci jest to forma odpowiednia dla prac, które mo¿na jasno sprecyzowaæ i które nie wymagaj¹ czêstych, nieplanowanych konsultacji. Przyk³adami takich prac s¹: wprowadzanie danych, przepisywanie i edycja tekstów, komputerowy sk³ad tekstów i prace publikacyjne, prace mened¿erskie, jak np. pisanie raportów lub analiz finansowych, ksiêgowoœæ i buchalteria, t³umaczenia, programowa- nie, projektowanie systemów, projektowanie wspomagane komputerowo, prace badawcze. By³oby wskazane, aby na pocz¹tku wspó³pracy tele- pracownik spêdzi³ trochê czasu w zatrudniaj¹cej go instytucji po to, i ` by zapoznaæ siê z problemami i nawi¹zaæ kontakty z ludŸmi