To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

RozdziaBy te ... podaj w mowie prostej i w przeno[niach dostosowanych do umysBowo[ci ludu maBo cywilizowanego gBówne prawdy o podstawowym znaczeniu dla naszego zbawienia wiecznego. Zawieraj one równie| ludowy opis pocztków ludzko[ci i narodu wybranego. Je[li staro|ytni hagiografowie zaczerpnli co[ z opowiadaD ludowych (na co mo|na si zgodzi), to nie trzeba nigdy zapomina, |e dokonali tego pod natchnieniem Bo|ym, które uchroniBo ich od bBdów przy doborze dokumentów i ich wBa[ciwej ocenie. Rzeczy za[, które zostaBy przyjte do Pisma [w. z ludowych opowiadaD, nie mog by stawiane na tej samej pBaszczyznie, co mitologia lub podobne im opowie[ci. Te ostatnie bowiem wicej s owocem rozpalonej wyobrazni ni| owego umiBowania prawdy i prostoty, jakie w tak wielkim stopniu widniej w Ksigach [witych równie| St. Testamentu. Dlatego trzeba twierdzi, |e nasi hagiografowie w sposób oczywisty przewy|szaj [wieckich pisarzy staro|ytnych (D. 2330) III RODZAJ LITERACKI POWY{SZEGO TEKSTU W obecnym stadium badaD i dociekaD egzegeci nie rozporzdzaj danymi wystarczajcymi do wycignicia uzasadnionych naukowo wniosków co do wBa[ciwego rodzaju literackiego szczegóBów zawartych w trzecim rozdziale Ksigi Rodzaju.  Trzeba przyzna, |e obecny stan nauk w tej dziedzinie nie pozwala na pozytywne rozwizanie wszystkich zagadnieD zawartych w tych rozdziaBach. W oczekiwaniu tego nale|y wiczy si w cierpliwo[ci, która jest roztropno[ci i mdro[ci |ycia (Z listu do kard. Suharda). W ostatnich latach istniej próby dopatrywania si tej formy literackiej w sagach, legendach, etiologii i mitycznym ujmowaniu rzeczy. Ks. WBadysBaw Borowski CRL we wstpie do Ksigi Rodzaju pisze:  Jakie rodzaje literackie mo|emy wykry w 173 tej ksidze? W Rdz. poza partiami poetyckimi mówi si dzisiaj o takich rodzajach prozy n jak: sagan legenda czy etiologia. Nale| one do ludowych sposobów przekazywania wydarzeD. W rodzajach tych wystpuj motywy zaczerpnite z folkloru: pBodno[ czy bezpBodno[, pierworodztwo, przyjmowanie Boga w go[cin, bBogosBawieDstwo czy przekleDstwo. Religijne opowiadania operuj motywami nadprzyrodzonymi: mówi si tam o ingerencji Boga, objawieniu si Jego ludziom itd. Nale|aBoby tutaj doda jeszcze motywy takie, jak wizje, sny, traktaty przymierza i genealogie osób czy ludów. Nie powinno nas dziwi posBugiwanie si w Pi[mie [w. legend, sag czy etiologia. W ostatnich czasach nastpiBa pewna rehabilitacja tych rodzajów literackich. Wiele z nich przekazaBo nam wiadomo[ci o faktach niewtpliwych. Tak te| nale|y traktowa opowie[ci biblijne w Rdz. Szczególnym zagadnieniem s rozdziaBy 1-11. Opowiadania biblijne w ogóle trzeba tBumaczy na tle caBej kultury Bliskiego Wschodu. Tutaj jednak zachodzi szczególne podobieDstwo z mitami