To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

W tym malowaniu wyimaginowanych treści scena 250. katatoniczna jest nie tylko widziana w sposób nowy i opracowywana później z (niejświadomymielementami uczuć, lecz również z towarzyszącymi znaczeniami w sensie kontroli Ja: uprzedmiotowienie jest także procesem przejściowym od pierwotnie autystycznego obrazu do interpersonalnego przedstawienia i dzielenia się informacjami. Jak wywierające wrażenie i jak różnorodne są te namalowane obrazy świata wewnętrznego pokazują Klessmann i Bibach (1993) w niedawno opublikowanym tomie o wyimaginowanych domach jako odbiciu indywidualnych doświadczeń i dróg rozwoju, jako tego miejsca, , gdzie dusza mieszka". Z imaginacji, której towarzyszy dialog i z obrazowo-językowej obróbki obrazów katatoniczniepowstała dalej metoda pracy, katatymicznego odbicia w lustrze": w niej pacjent i terapeuta prowadzą bezpośredni wyimaginowany dialog, w którym terapeuta progresywna-symbiotycznie rozwija fantazjowanie na temat snu pacjenta, tzn.kształtuje go na nowo imaginacyjnie i interakcjnie-rysunkowa. To terapeutyczne odbicie w lustrze rozumiane jest przez Benedettiego i Peciccia (1969, 130) w kontekście Winnicotta teorii, obiektu przejściowego"jako podmiot fantazmatyczny i analogicznie określane jako "podmiot przejściowy"Obok charakterystyki imaginatywnego przejścia i kreatywnej progresji, katatoniczne odbicie lustrzane jest charaktreryzowane ponadto przez "realisation symboliąue" (Sechehaye 1986) -pewne równoczesne-symbolizujące urzeczywistnienie, jak zrealizowanie tego, co symboliczne jako takiego. Wynikają z tego zastosowania leczenia także w odniesieniu do pacjentów psychotycznych, ponieważ u nich to, co, odszczepione"ani języka 251. wo, ani też językowo-analogicznie nie znalazło wejścia do językowo ukonstytuowanego związku życiowego (Lany 1981, 7 l 5) . Ten kontrolowany dialog towarzyszący wzajemnemu przeniesieniu stawia do dyspozycji kreatywne psychoterapeuycznemożliwości, aby to, co uzewnętrznione i jeszcze nigdy nie poddane porównywalnemu symbolizowaniu, quasi, z zewnątrz"postawić do dyspozycji, jako katatymiczne odbicie lustrzane oraz wspólnie działając powtórnie ożywić. Przeżywanie muzyki w psychoterapii Oprócz plastycznego przedstawienia w ramach katatymicznego przeżywania obrazu wyraźna staje się także rola muzyki (Nerenz 19691 wpływa ona na wyobraźnię przez pogłębienie rozluźnienia, pobudza strumień kojarzeniowy ewentualnie statycznych obrazów katatymicznego przeżywania i intensyfikuje wymienione już powyżej uczucia i afekty Ta muzyczna intensyfikacja opisywana jest jako wzrastająca barwność, plastyczność i błyskotliwość obrazów, które przypominają bogate w przeżycia sny na jawie po zastosowaniu halucynacji (Leuner 1985, 457-458) . Podobnie silne i w przypadku niefachowego stosowania niebezpieczne, grożące (samobójstwemj działanie-ma muzyczna prowokacja ekstremalnych emocji, co obok starannego przygotowania wstępnego i późniejszego wskazuje na staranny wybór i dopasowanie muzyki do indywidualnych założeń i terapeutycznych celów. Do tej dynamiki nawiązuje uwaga Blacha (1959, l 289-l 299) , który śmierci jako, topora nicości", jako, najtwardszej nie-utopii"przeciwstawia właśnie muzykę jako, najbardziej 252.utopijną ze wszystkich sztuk"i tę przestrzeń przejściową charakteryzuje przez "połączenie pomiędzy śmiercią jako absolutnym milczeniem i muzyką jako, rozbrzmiewającym milczeniem" (Blach l 9 z 6, l 34) . Nie-pewność i samo-świadomość Te powyżej skrótowo przedstawione przejścia regresywna-progresywnej wyobraźni i twórczego rozwoju na spotkaniach psychoterapeutycznych obrazują przykładowo, jak bardzo praca z mediami kreatywnymi, z obiektami przestrzeni przejściowej wymaga ugruntowanego doświadczenia i wykształcenia. Podkreśla to tym bardziej żądanie jednoczesnego innowacyjnego dalszego rozwoju, teoretycznego ugruntowania i profesjonalizacji poszczególnych zastosowań terapeutycznych, do których teksty towarzyszące powinny być pewnym przyczynkiem pogłębiającym daną sekwencję filii OWĄ. Ponieważ regresywna-progresywna dialektyka fenomenów przestrzeni przejściowej pokazuje wprawdzie to, co pozornie oczywiste, to w obrazach zawarte są dalsze obrazy potwierdzające naszą tożsamość na innych poziomach: są to najpierw, niewyobrażalne"obrazy, same ukryte w obrazach-jako, images inimages", jak to grą słów uwidacznia Brousua (1981, 3) . To przebijanie się obrazów przez siebie pozwala na powstawanie i poznawanie przestrzeni niepewności. Jej przenikające zazębianie się wprowadza u nas afektywnie i zagęszczając pełne strachu napięcie równie swobodnie, jak wtedy, gdy staje się jednoczesnym kondensatem nieświadomych tematów. Właśnie tutaj daje się wyczuwać dynami 253. czny węzeł pomiędzy kreatywnością i snem lub więcej-jak precyzuje Broustra (1981, 5) -pomiędzy potrzebą urzeczywistnienia obrazu i dążeniem do libidinarnego wypełnienia snu. Być może daje się przede wszystkim najwcześniej odkryć wewnętrzny skurcz, pełne strachu i napięte rozciągnięcie naszej tożsamości, która bada i wypróbowuje rzeczywistość. Być może jako interesujące i ciągle jeszcze usilnie wywołujące poszukiwanie punktu krystalizacji. Zatem kreatywność także jako tworzenie (samo) -świadomości: jedynie, rzeczy są: mają tylko stronę zewnętrzną. Świadomość nie jest: ona się stwarza" (Sarnę 1939, 33) . Ponieważ świat wokół nas swoimi wrażeniami i wpływami prowokuje potrzebę przeciwdziałania, to my-ociągając się?-zbieramy się do ataku Do tego impulsu ciekawości i innowacji należy tropienie i zestawianie w relacji do siebie różnych możliwości artystycznego komunikowania oraz twórczej samo-aktualizacji w malarstwie, muzyce, tańcu, teatrze, pokazywanie jej terapeutycznych szans i oddziaływań oraz przykładowe dokumentowanie jej różnorodności. literatura. Benedetti, G.k Peciccia, M.l 9 b 9: las katathyme Spiegelbild. In: Baru, G. : Pesendorfer, P. (Hg) : Suukturbildung im therapeutischen Prozess. Literas, Wien (1989) 125-131 Blach, 8. 1959: Dąs Prindp Holmung. 3 Binde, SuhrkampFrankfurt a M. 1973 Blach, 8. 1976: Tagtriume, Wachtrżume und die Musik ais wUtopikum schlechthin. In: Münster. A. (Hg) Tagtrżumeyom aufechten Gang