To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.
¯eby doœwiadczyæ, czym jest pokonywanie odleg³oœci. 12. Po to, by mieæ czas na spokojne przyswajanie nowych doœwiadczeñ. 13. By zobaczyæ, co jest na poboczu drogi - co jest wyrzucane. 14. A¿eby mieæ czas na rozgl¹danie siê. 15. ¯eby nauczyæ siê modlitwy. 16. Aby wejœæ w bezpoœredni kontakt z ziemi¹. 17. Aby poddaæ cia³o i umys³ procesowi oczyszczania. 18. ¯eby mieæ du¿o czasu na modlitwê. 19. A¿eby odnaleŸæ ostateczny cel swojego ¿ycia. 20. Bo jest to prosty sposób podró¿owania. 21. Jako oczyszczenie duszy. 22. By pozwoliæ cia³u i rozumowi na odpoczynek i zwolnienie tempa. 23. Jako intensywny rachunek sumienia. 24. Dla medytacji i kontemplacji. 25. A¿eby odkryæ, co tracimy poruszaj¹c siê szybciej. 26. ¯eby „przetrawiæ" moje dotychczasowe ¿ycie. 27. Aby poddaæ siê naturalnemu sposobowi ¿ycia, oddzia³ywaniu œrodowiska. 28. ¯eby samodzielnie rozwi¹zywaæ swoje codzienne problemy. 29. A¿eby, prawem kontrastu, lepiej poznaæ w³asn¹ kulturê i religiê. 30. By dobrowolnie poddaæ siê ubóstwu. 31. Aby daæ wypocz¹æ oczom. 32. By wyostrzyæ moj¹ percepcjê, tak i¿bym po dojœciu do Jerozolimy naprawdê dostrzeg³ to, co tam jest do zobaczenia. KOMENTARZ 1987 - Pielgrzym na trzydzieœci dwa sposoby wyrazi³ cel i znaczenie swojej wêdrówki. Znamienne jest i to, ¿e czasami tê sam¹ myœl wyra¿a w kilku ró¿nych punktach. Zasadniczo Jednak wy³oni³ dziesiêæ podstawowych kategorii: 125 1. Dla zdrowia - To pragnienie wyra¿one jest w punktach: 5,7,9 i 10. Chodzi tu zasadniczo o jego zdrowie duchowe, psychiczne i emocjonalne. Wyra¿aj¹ to zwroty takie, jak: „¿eby pouk³adaæ sobie wszystko w g³owie", „aby scaliæ wewnêtrznie cia³o z umys³em" oraz „dla pokoju wewnêtrznego". Wszystko to s¹ motywy dosyæ samolubne. G³ównie chodzi tu o znalezienie znaczenia w³asnej egzystencji. Pielgrzyma dr¹¿y duchowe niezaspokojenie, „g³ód i pragnienie'' le¿¹ce u samych podstaw jego istnienia. 2. Prostota - D¹¿enie do prostoty ¿ycia wyra¿one jest w punkcie 20 i 30. W swoich poszukiwaniach pielgrzym za absolutnie niezbêdne uzna³ powrót do prostego stylu ¿ycia. Uzna³, ¿e to w³aœnie wszelkie ludzkie wynalazki, które za swój cel maj¹ u³atwienia - w rzeczywistoœci komplikuj¹ niepotrzebnie i zaciemniaj¹ prawdê o cz³owieku i jego ¿yciu. Mo¿na by wiêc œmia³o powiedzieæ, ¿e pielgrzym dobrowolnie wybiera ubóstwo ze wzglêdu na pokój wewnêtrzny, który jest z nim zwi¹zany. 3. Doœwiadczenie - Ta myœl przedstawiona jest w punkcie 16 i 27. W œrodowisku, z jakiego wywodzi siê pielgrzym, nader cenione jest bezpoœrednie doœwiadczanie - „z pierwszej rêki". Byæ mo¿e dzieje siê tak, poniewa¿ spo³eczeñstwo techniczne dostarcza swoim obywatelom g³ównie wiedzy o ¿yciu - „z drugiej rêki". I dotyczy to zarówno przekazywania informacji o œwiecie nas otaczaj¹cym, jak równie¿ technologii ¿ywienia i sposobów uzyskiwania przez cz³owieka pokarmu. 4. Obserwacja - Ta potrzeba, z kolei, wyra¿ona jest w wielu ró¿nych punktach - 11,12,13,14,22,24 i 31. NajwyraŸniej dotykamy tu wa¿nego motywu podjêcia tej pielgrzymki. Ca³y czas pielgrzym odczuwa nagl¹c¹ potrzebê przygl¹dania siê wszystkiemu i przyswajania sobie rzeczy cennych. W tym celu gotów jest zwolniæ tempo codziennego ¿ycia, a¿eby doceniæ drobne nawet spostrze¿enia dotycz¹ce samego krajobrazu, architektury i codziennych czynnoœci w danym regionie. To z kolei prowadzi do nastêpnej kategorii, jaka. wyró¿ni³, a która jest w³aœciwym powodem dla wszelkiej obserwacji- 5. Wnikliwe zg³êbianie - To pragnienie wyra¿one w punkcie 18 wskazuje na potrzebê pielgrzyma, aby dotrzeæ do istoty rzeczy- 126 kiedy zadowala go powierzchowne poznanie jakiegoœ -/iawiska. Przeciwnie - stara siê je zg³êbiaæ tak d³ugo, a¿ odkryje *J , . . . ono przed nim swoj¹ wewnêtrzn¹ tajemnicê. 6. Analizowanie - Wyra¿a to punkt 26 jako potrzebê „przetrawienia swojej dotychczasowej przesz³oœci". Pielgrzym podejmuje dog³êbn¹ refleksjê nad wszystkimi wydarzeniami ze swojego ¿ycia, po to, by zobaczyæ, z czym powinien uporaæ siê obecnie, oraz jak ma postêpowaæ w przysz³oœci. 7. Planowanie - Do pewnego stopnia wyrazi³ to w punkcie 8. Wa¿ne jest zbudowanie solidnych fundamentów na przysz³oœæ. Nawet to wszystko, czym pielgrzym dzieli siê z innymi, pragnie on poddaæ surowej krytyce i oprzeæ na rzeczywistym doœwiadczeniu. Nie móg³by w sposób uczciwy przekazywaæ innym czegoœ, co dla niego samego nie jest sprawdzon¹, a zarazem istotn¹ prawd¹ o ¿yciu. 8. Modlitwa - Ten cel pielgrzymki znajduje swoje odbicie w punktach: 15,18,19,23 i 24. Wszystkie te warianty maj¹ za cel po³o¿enie podwalin pod ¿ycie modlitwy i kontemplacji. Wprawdzie, tak jak s¹ sformu³owane, nie skupiaj¹ jego d¹¿eñ ca³kowicie na osobie Chrystusa i Jego ¿yciu, ale raczej na ¿yciu duchowym pielgrzyma i jego relacjach z otaczaj¹cym œwiatem i z samym sob¹; jednak widaæ, i¿ pragnie siê uczyæ podstawowej otwartoœci umys³u i ducha na to wszystko, co wymyka siê ulotnym wra¿eniom i powierzchownemu s¹dowi. 9. Pokuta - Ten cel pielgrzymki pielgrzym umieœci³ wysoko w swoich kategoriach, bo ju¿ w punkcie 2 i 3, a tak¿e 4