To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

wzbijanie si do góry jest naturalnym ruchem ognia, wzrastanie jest naturalnym ruchem zwierzt i ro[lin. Drugi sposób ruchu naturalnego zachodzi wówczas, gdy natura skBania zwierz do poruszenia, które jednak dokonuje si dopiero dziki poznaniu, gdy| dziaBania wBadzy tak poznawczej jak i po|dawczej sprowadzaj si do natury jako do pierwszego zródBa. W ten sposób tak|e czynno[ci wBadz poznawczych, jak my[lenie, czucie, pamitanie, oraz doznanie psychicznych wBadz po|dawczych zalicza si do naturalnych. Otó| w tym ostatnim znaczeniu mo|na mówi równie| o naturalnej bojazni, ró|nicej si od bojazni nienaturalnej ze wzgldu na przedmiot. Jak uczy Filozof369), bojazD odnosi si do zBa niszczcego, którego natura unika wskutek naturalnego 132 pragnienia, by zachowa swe istnienie. Otó| tego rodzaju bojazD nazywamy naturaln. Ale bojazD odnosi si tak|e do zBa zasmucajcego, które sprzeciwia si pragnieniu wBadzy po|dawczej, a nie naturze. Tego rodzaju bojazD zwie si nienaturaln. podobnie miBo[, po|dliwo[ i przyjemno[ dzieli si na naturaln i nienaturaln. Mówic o uczuciach naturalnych w pierwszym znaczeniu, trzeba pamita, |e niektóre z nich - np. miBo[, pragnienie i nadziej, mo|na zaliczy do naturalnych, innych za[ nie mo|emy nazwa w ten sposób, a to dlatego, |e miBo[ i nienawi[, pragnienie i odraza wyra|aj pewn skBonno[, by d|y ku dobru, a unika zBa. Tego rodzaju skBonno[ nale|y równie| do po|dania naturalnego. Dlatego istnieje naturalna miBo[, a tak|e mo|na pragnienie i nadziej nazwa naturalnymi, gdy| poniekd istniej tak|e w bytach naturalnych niezdolnych do poznania. Lecz inne uczucia wyra|aj pewne poruszenia, do których skBonno[ naturalna w |aden sposób nie wystarczy - ju| to dlatego, |e do istoty tych uczu nale|y poznanie, jak to ma miejsce w przyjemno[ci i w bólu, i dlatego, rzeczy niezdolne do poznania, nie mog doznawa przyjemno[ci ani bole - ju| to dlatego, |e tego rodzaju wzruszenia sprzeciwiaj si naturalnej skBonno[ci, np. rozpacz, która jest ucieczk przed dobrem z powodu trudno[ci w jego osigniciu, lub bojazD, która cofa si przed zwalczeniem zBa przeciwnego temu dobru, do którego skBania nas natura