To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

Gdyby jednak kto[ uwa|aB, |e "Ojciec" nie jest tu dopeBnieniem do "Bóg", ale |e midzy "Bóg" a "Ojciec" nale|y co[ wtrci, wtedy na odwrót, zdanie twierdzce bdzie prawdziwe, a przeczce bBdne, bo w takim razie zdanie bdzie tak wygldaBo: Bóg zrodziB Boga, którym jest Bóg, który jest Ojcem. Taka wszak|e wykBadnia jest sztuczna czy dziwaczna. Dlatego lepiej jest po prostu odrzuci ujcie twierdzce jako bBdne, a przeczce uzna za prawdziwe. Jednak|e w mniemaniu Prepozytynae zdanie to zarówno w formie przeczcej, jak i twierdzcej jest bBdne. Uzasadnia to tak: W zdaniu twierdzcym zaimek wzgldny "który" mo|e odnosi si do podmiotu czy osobnika; w zdaniu za[ przeczcym odnosi si i do podmiotu, i do formy, czyli tre[ci rzeczy oznaczonej. WedBug tego zdanie twierdzce ma taki sens: Osobie Syna przysBuguje by Bogiem Ojcem; sens za[ zdania przeczcego jest nastpujcy: ani Osobie Syna, ani Jego Bóstwu nie przysBuguje by Bogiem Ojcem. -Ale to wydaje si zgoBa bezrozumne. Przecie| jak uczy Filozof7, ta sama rzecz mo|e by podmiotem twierdzenia i przeczenia. Artyku B 5 CZY ODERWANE NAZWY ISTOTOWE MO{NA BRA NA OZNACZENIE OSOBY ? Zdaje si, |e oderwane nazwy istotowe mo|na bra na oznaczenie Osoby, a wic |e zdanie: "istota rodzi istot" jest prawdziwe, /94/ bo: 1. Augustyn tak pisze: "Ojciec i Syn razem s jedn mdro[ci, poniewa| s jedn istot, a ka|dy poszczególnie jest mdro[ci z mdro[ci tak, jak jest istot z istoty"1. 2. Gdy czBowiek rodzi si lub rozkBada, to zarazem rodzi si lub rozkBada wszystko, co go stanowi. A poniewa| Syn ma istot Bo| i jest rodzony, dlatego chyba sBuszny jest wniosek, |e istota Boza jest rodzona. 3. Jak z Powy|szych wypBywa2, "istota Bo|a" i "Bóg" stanowi jedno i to samo. Lecz dopiero co uznali[my3 za prawdziwe zdanie: Bóg rodzi Boga. A wic i to zdanie: "istota rodzi istot" jest prawdziwe. e Patrz wy|ej, z. 32, 2, odp. /50/. 96 4. Podmiot w zdaniu mo|na bra w znaczeniu tego orzeczenia, które o nim orzeka. Lecz istota Boga jest Ojcem. A wic istot mo|na bra na oznaczenie Osoby Ojca, co wychodzi na to, |e istota rodzi. 5. Istota to "rzecz rodzca". Dlaczego? Bo istota to Ojciec rodzcy; je[li wic istota nie rodzi, istota bdzie rzecz rodzc i rzecz nierodzc, co jest niano|liwe. 6. Zdaniem Augustyna "Pocztkiem caBego Bóstwa jest Ojciec"4