To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

U. Stawki podatkowe. Zasad¹ jest, ¿e w podatkach dochodowych wystêpuje kilka stawek podatkowych. W podatku dochodowym od osób prawnych obowi¹zuje stawka podstawowa, która ma zastosowanie do dochodów podlegaj¹cych generalnej kumulacji. Obok tego wystêpuj¹ stawki szczególne (zrycza³towane), które stosowane s¹ do dochodów (przychodów) nie podlegaj¹cych generalnej kumulacji. W podatku dochodowym od osób fizycznych nale¿y wyró¿niæ nastê-, pujace rodzaje stawek podatkowych: i - progresywne stawki mieszane kwotowo-procentowe - gdy podsta- w¹ opodatkowania jest suma dochodów ze wszystkich Ÿróde³; - stawki procentowe - gdy podstaw¹ opodatkowania jest przychód z danego Ÿród³a; - stawki kwotowe- gdy podstaw¹opodatkowaniajest inny czynnik ni¿ przychód lub dochód. Stawki podatku od skumulowanego dochodu maj¹ charakter progresywny; od dochodów niekumulowanych maj¹ charakter proporcjonalny albo kwotowy (np. karta podatkowa). Progresja w opodatkowaniu podatkiem dochodowym oznacza, ¿e w sytuacji osi¹gniêcia przez podatnika dochodów, które przekrocz¹ okreœlony kwotowo próg podatkowy (pierwszy lub drugi), nadwy¿ka dochodów ponad kwotê danego progu podatkowego jest opodatkowana wy¿sz¹ stawk¹ podatkow¹. Opodatkowanie wed³ug stawek progresywnych zwi¹zane jest z istnieniem w podatku dochodowym od osób fizycznych skali podatkowej, któr¹ tworz¹ trzy stawki podatkowe: 19%, 30% i 40%. z W zakresie opodatkowania zrycza³towanym podatkiem od przycho- dów ewidencjonowanych funkcjonuj¹stawki podatkowe: 20%, 17%, 8,5%, 5,5%, 3%. 12. Ewidencje podatkowe. W zale¿noœci od rodzaju wymaganej dla potrzeb podatków dochodowych ewidencji mo¿na wyró¿niæ nastêpuj¹ce grupy podatników: a) podatnicy zwolnieni od obowi¹zku prowadzenia ewidencji - s¹ to przede wszystkim podatnicy nie prowadz¹cy dzia³alnoœci gospodarczej i wolnych zawodów, a zw³aszcza pracownicy, emeryci, renciœci, jak równie¿ podmioty objête zrycza³towanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie karty podatkowej; b) podatnicy objêci uproszczonymi formami ewidencji - dotyczy podatników obowi¹zanych stosowaæ ewidencjê w formie: - podatkowej ksiêgi przychodów i rozchodów, albo - ewidencji przychodów dla potrzeb podatku zrycza³towanego od przychodów ewidencjonowanych; 154 155 c) podatnicy obowi¹zani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z ustaw¹ z dnia 29 wrzeœnia 1994 r. o rachunkowoœci; ewidencja ta s³u¿y czêœciowo równie¿ dla potrzeb podatkowych. 13. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Celem zawarcia przedmiotowych umów jest unikniêcie lub ograniczenie zjawiska miêdzynarodowego podwójnego opodatkowania, tj. opodatkowania w dwóch pañstwach tego samego dochodu uzyskanego przez jednego podatnika. Umowy dotycz¹ podatników maj¹cych miejsce zamieszkania lub siedzibê w jednym lub obu umawiaj¹cych siê pañstwach. Rol¹ umów miêdzynarodowych nie jest tworzenie zobowi¹zañ podatkowych, lecz ograniczenie roszczeñ podatkowych pañstw — stron umowy; „rozdzielaj¹" one prawo ilo na³o¿enia podatku pomiêdzy pañstwo rezydencji podatnika i pañstwo Ÿród³a - uzyskania dochodu. Istot¹ norm rozdzia³u jest okreœlenie, w którym pañstwie mo¿e byæ opodatkowany dany dochód. Dokonywane jest to przez zastosowanie dwóch konstrukcji prawnych (dwóch rodzajów norm rozdzia³u): / a) zamkniête - stanowi¹, ¿e okreœlony rodzaj dochodu mo¿e byæ opodatkowany tylko we wskazanym pañstwie; b) otwarte - stanowi¹, ¿e okreœlony rodzaj dochodu mo¿e byæ opodatkowany we wskazanym pañstwie (pañstwie Ÿród³a), przy czym nie wyklucza to mo¿liwoœci opodatkowania w drugim pañstwie (pañstwo rezydencji podatnika); zastosowanie w³aœciwej metody (zaliczenia lub wy³¹czenia), zgodnie z wewnêtrznym ustawodawstwem, pozwoli stwierdziæ, czy dany dochód bêdzie opodatkowany w pañstwie rezydencji. U¿yty w normach wyraz „mo¿e" nie oznacza prawa podatnika oraz organów skarbowych do wyboru pañstwa, w którym ma byæ zap³acony podatek; jest to jedynie przyznanie okreœlonemu pañstwu prawa do opodatkowania, które mo¿e byæ wykorzystane lub zaniechane na mocy wewnêtrznych regulacji. <:¦ C PODATKI MAJ¥TKOWE Wa¿niejsze piœmiennictwo: A.K.R. J. Bieñ, G.G. Nowecki, Kataster i podatek od nieruchomoœci, „Monitor Podatkowy",Nr 2/1995; W. J. Brzeski, R.Frenzen, Uzasadnienie reformy formu³y ad valorem w gospodarkach transformacji: korzyœci pozafhkalne, „Œwiat Nieruchomoœci", 28/1999; L. Etel, Reforma opodatkowania nieruchomoœci w Polsce, Wydawnictwo Temida2, Bia³ystok 1998; N. Gajl, Modele podatkowe podatki maj¹tkowe, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996, J. GaŸdzicki, Systemy katastralne, Polskie Przedsiêbiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, Warszawa - Wroc³aw 1994; J.H. Malme, J.M. Youngman, Miêdzynarodowy przegl¹d podatków od gruntów i budynków, Instytut Polityki Gruntowej im. Lincolna, Organizacja Wspó³pracy Gospodarczej i Rozwoju, Miêdzynarodowe Stowarzyszenie Taksatorów Nieruchomoœci, Kluwer Law and Taxation Publishers, Deventer, Boston; A. Komar, Systemy podatkowe krajów Unii Europejskiej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996; G.G. Nowecki, Za³o¿enia koncepcji opodatkowania ad valorem, Studia Katastralne - czêœæ III, „Doradztwo Podatkowe" B1SP nr 10/2001; Komentarz do podatków: rolnego, leœnego i od nieruchomoœci, pod red. W. Modzelewskiego i J