To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

Kilka bdz kilkana[cie nazw wierzchoBków gór i dolin nazwanych przez koczowników, wBóczgów lub pasterzy dotrwaBo do dnia dzisiejszego. Inne, jak nale|y podejrzewa, zostaBy nazwane i utrwalone przez przodków HucuBów. Jeden ze szczytów Czarnohory oraz kotlina pod nim nazwane zostaBy Dzym-bronia, inny Howerla, no a dalej nazwy ich brzmi: BaBtaguB, RetunduB, BaBtazina, Czuras, Furatyk, CzymbBysz, Fawrensok, Grofa, Pietrosy, {urapel, Gorgan, Gur-guBat, PianuBa, Niagara, {eBenin, Pikuj itp. A oto nazwy niektórych wsi: Szeszory, Akreszory, Brustury, Ryngury. Nazwy te równie| dziwnie brzmi i s wBa[ciwie podobne do jzyka huculskiego. Przytoczone tu nazwy niektórych szczytów gór i wsi s utworzone z pierwiastków niesBowiaDskich. Na II Midzynarodowym Zjezdzie Slawistów, który odbyB si w 1934 roku w Warszawie, podjto ten temat ponownie w oparciu o wyniki badaD rumuDskiego pisarza N. Droganu, który w wydanej ksi|ce z 1913 roku udowadniaB, |e w okresie od IX-XVI wieku trwaB napByw kolonizacyjny WoBochów na obszary Rumunii, a tak|e na tereny Karpat Wschodnich i dalej poza Karpaty. WychodziB on z zaBo|enia, i| kolonizacja woBoska miaBa wpByw na nazwy miejscowo[ci oraz imiona wBasne. Wgierski uczony I. Kniezsa kwestionowaB badania N. Droganu. W oparciu o wBasne badania zastanawiaB si skd w pasterskiej karpackiej terminologii bior si wyrazy wgierskiego pochodzenia (juhas, gazda, pajta), których wprowadzenie przypisywano po[rednictwu rumuDskiemu. Kwesti pochodzenia tych wgierskich wyrazów w sBownictwie pasterskim Karpat wizaB Kniezsa z genez karpackiego pasterstwa, poniewa| jak twierdziB nie ma dowodów na pobyt w Karpatach WoBochów przed XV wiekiem. Je|eli natomiast chodzi o nazwy (bryndza, |entyca, geleta), to odnosz si one tylko do gospodarki mlecznej, a hodowla bydBa rogatego nie byBa poprzednio znana w Rumunii. Ze strony polskiej, Potkacki byB zwolennikiem przyjcia teorii, |e na t terminologi miaB wpByw jzyk niemiecki. Teza powy|sza odrzucona zostaBa przez Z. HoBub-Pacewiczow, poniewa| jak dowodziBa, brak jest wiadomo[ci o Sasach spiskich jako pasterzach i wpBywów niemieckich w termino- 14-J logii pasterskiej. Tak wic kwestia genezy pasterstwa karpackiego pozostaBa otwarta. Dr Aukasik na podstawie analizy fonetycznej zapo|yczonych sBów z rumuDskiego, zakBadaB istnienie kilku fal ekspansji wpBywów rumuDskich ze wschodu, a tak|e bezpo[rednio z poBudnia  z Panonii. Kolonizacja woBoska w ró|nych okresach od XIV wieku natrafiaBa w Karpatach na wygasajce ju| i pochBonite przez |ywioBy sBowiaDskie [lady wcze[niejszych wpBywów z poBudnia