To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

A poniewa| jestestwo z istoty jest-w-[wiecie, zatem jego bycie ku [wiatu jest z istoty zatroskaniem. Zgodnie z powy|szym bycie-w nie jest |adn  wBasno[ci", któr jestestwo raz by posiadaBo, innym razem nie i bez której mogBoby by równie dobrze jak z ni. Nie jest tak, |e czBowiek  istnieje", a jego bycie ma ponadto jaki[ stosunek do  [wiata", który czBowiek by sobie niekiedy mógB zafundowa. Jestestwo nigdy nie jest  najpierw" bytem niejako wolnym od bycia-w, który czasem miaBby ochot na nawizanie  stosunków" ze [wiatem. Takie nawizywanie stosunków ze [wiatem jest mo|liwe tylko dlatego, |e jestestwo jako bycie-w-[wiecie jest tak, jak jest. To ukonstytuowanie bycia nie powstaje dziki temu dopiero, |e poza bytem o charakterze jestestwa obecny jest jeszcze inny byt i z nim si spotyka. Ten inny byt mo|e  spotyka" si  z" jestestwem tylko o tyle, o ile mo|e si on w ogóle sam z siebie pokaza w pewnym [wiecie. j+-Czsto dzi[ spotykane powiedzenie:  CzBowiek ma [wiat swego otoczenia (Umwelt)'\ dopóty ontologicznie nic nie oznacza, dopóki nieokre[lone pozostaje owo  ma".  Mie" jest wedle jego mo|liwo[ci ufundowane w egzystencjalnym ukonstytuowaniu bycia-w. Jako z istoty w taki sposób bdce, jestestwo mo|e spotykany w [wiecie otoczenia byt w sposób wyrazny odkrywa, wiedzie o nim, posBugiwa si nim, mie  [wiat". Ontycznie trywialne mówienie o  posiadaniu [wiata otoczenia" ontologicznie stanowi problem. Aby go rozwiza, nie potrzeba nic innego, jak wcze[niej wystarczajco okre[li ontologicznie bycie jestestwa. Je[li nawet w biologii - ponownie od czasów K. E. Baera - korzysta si z tego ukonstytuowania bycia, nie mo|na std wnioskowa, |e u|ycie go w filozofii oznacza  biologizm". Biologia bowiem jako nauka iii ri i i » i mi RozdziaB II. Bycie-w-[wiecie... 75 pozytywna nigdy nie zdoBa tej struktury odnalez ani okre[li - musi j zakBada i stale z niej korzysta. Sam za[ struktur mo|na tylko wtedy wyeksplikowa filozoficznie jako apriori tematyzowanego przedmiotu biologii, gdy struktur t poj wcze[niej jako struktur jestestwa. Dopiero dziki zorientowaniu na tak pojt struktur ontologiczn mo|na drog prywacji apriorycznie wyodrbni ukonstytuowanie bycia  |ycia". Bycie-w-[wiecie jako zatroskanie ma pierwszeDstwo zarówno ontycznie, jak ontologicznie