To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

Ta tendeneja wśród członków org. Cejre - Syjon do pozby- cia się teorji walki klas w odniesieniu do zagadnień życia żydo- wskiego musi wpływać na to, że ustosunkowanie się Cejre - Sy- jonu do wszystkich ugrupowań społeczeństwa żydowskiego w krajach djaspory jest jeszcze więcej umiarkowane, pokojo- we, niż to ma miejsce u innych organizacji obozu wywrotowe- go, jakkolwiek, jak powiedziano w innem miejscu, wzajemny stosunek poszezególnych odłamów społeczeastwa żydowskiego 137 w krajach diaspory reguluje się zawsze względami interesţw całości żydostwa, jako takiego. Stosunek do ugrupowań polskich. Cejre-Syjon głosi teorję walki klasowej, Stąd byłoby zupełnie naturalne i zrozumiałe, żeby ta organizacja współpracowała z partjami polskiemi, któ- re stoją również na stanowisku walki klas, a więc - z h. P, S. izK.P.R.P, Naogół jednak iaka współpraca daje się rzadko stwierdzić. Przedewszysikiem dlatego, że Cejre-Syjon, jak powiedzia- no, nie jest organizacją o jednolitym składzie i dlatego iy Iko w wyjątkowych wypadkach następują wyraźne wysfąpienia Cejre-Syjonu, jako całości. Mianowicie, zachodzą te wypadki zgodnego wystąpienia Cejre - Syjonu tylko wówczas, gdy po- czynania, bądź P. P. S., bądź K. P, R. P., zdają się spowuauwać osłabienie państwowości polskiej, jak to np. może mieć miţjsce, w razie zapoczątkowania przez którąkolwiek z tych partji strej- ku, zwłaszcza powszechnego, lub coś w tym rodzaiu. Tutaj należy wszakże dodać, że to poparcie ze strony Cejre - Syionu miewa charakter w y r a ź n e g o poparcia w tym wypadku tylko poczynań P, P, S. Wszelkie wystapienia K. P, R, P., jakkolwiek cieszą się zasadniczem uznaniem ze strony ezynników cejresyjonistycz- nych, to jednak ze strony Cejre - Syjonu nie znajdują otwartego poparcia. To ostatnie zachowanie się tłumaczy się względami natţzry taktycznej. Mianowicie, wyraźne angażowanie się Cejre - Sy- jonu po stronie K. P. R. P, narażałoby Cejre - Syjon w opinii społeczeństwa polskiego na zarzut uprawiania komunizmu. I dopóki teorje komunizmu nie uzyskają uznania przynajmniej u znacznej ezęści społeczeństwa polskiego, dopóty poczynania komunistyczne w Polsce nie będą miały otwartego poparcia ţe strony Cejre - Syjonu. Wybitniejsi dzictlacże. J. C. Kołtun; Małkin; Ritow; Kohn; Bil; Meremiński; Natan Szwalbe, współredaktor "Naszego Prze- glądu", dziennika żydowskiego w języku polskim w Warsza- wie; Dr. Wygodzki; dr, M, Bekier; J. Rapaport; L, Mundlalc: D. Silberman; J. Szwegrow; A, Stein; A. I. Prowalski; R. Stern; Beilis; Sapirstein i inni, Dzialalność parlamentarna. 0rg, Cejre - Syjon, nie posia- dając w Polsce wielu zwolenników w łonie społeczeństwa ży- 138 dowskiego, nie usiłowała przeprowadzić własnego kandydata do Izb prawodawczych. Przy wyborach do 1-go Sejmu Ordynaryjnego (w listopa- dzie 1922 r.) Cejre - Syjon występowała w bloku wyborczym z Poale-Syjonem; dzięki poparciu tego b)oku przez syjonistów z obozu społecznie umiarkowanego, blok ten uzyskał jeden man- dat w osobie dr. Icchoka Schiper'a. Tym sposobem ten ostatni może być przez niektóre osoby zaliczony do cejresyjonistów, jakkolwiek należy zaznaczyć, że dr. Schiper, gdy wstępował jesżeze do Sejmu ustawodawezego, zadeklarował się wówczas, jako poseł z ramienia Poale ; Syjo- nu (p. Poale - Syjon - działalność parlamentarţţ). Nie posiadając oficjalnie swego posła w Izbach prawodaw- ezych, Cejre-Syjon ma pewną ilość swoich delegatów w ra- dach miejskich oraz w gminach wyznaniowych. W tych ostat- nich instytucjach ezlonkowie Cejre - Syjonu usiłują wpływać, w miarę swoich sił, na ich działalność w duchu swego programu. Dziadalność kulturalno - oświafowa. Działalność Cejre - Sy- jonu w zakresie kulturalno - oświatowym polega głównie na roz- wijaniu w masach żydowskich zamiłowania do języka i kultury hebrajskiej oraz na pracy w kierunku wytwarzania warunków materjalnych, które sprzyjają budowie państwowości żydowskiej w Palestynie. Cejre - Syjon, dążąc do budowy państwowości żydowskiej, popiera fermy ogrodnicze i ro)nicze, celem przygotowania w nich młodzieży, zdolnej do emigracji do Palestyny, zakłada szkółki hebrajskie dla dz'-.eci drobnych warstw rzemieślniczych i robo- tniczych, organizuje wyklady języka hebrajskiego i historji ży- dowskiej d)a osób starszych, bierze ezynny udział w pracach t. zw. "Komitetu dla spraw Palestyny pracującej"'), a miano- wicie - w zbiórce narzędzi rolniczych i rzemieślniczych na rzecz organizacji robotniczych w Palestynie, w zakupie akcji t. zw. Banku robotniczego (Bank Hapoalim) i t. p. W takich mniejwięcej granicach zakreślona jest działalność kulturalno - oświatowa Cejre - Syjonu. Trzeba tutaj dodać, że ta działalność ćieszy się zawsze ży- wem moralnem i materjalnem poparciem ze strony syjonistów z obozu mieszezańskiego. =) P. Poale-Syjon - działalność kulturalno-oświatowa. 139 Organizacje kulturalno - oścviatowe. Cejre - Syjon, prowa- dząc działalność kulturalno - oświatową, w myśl swego progra- mu, naogół nie tworzy odrębnych odnośnych órganizacji, a stara się korzystać z instytucji, które zostały utworzone przez inne ugrupowania polityczne mniejwięcej pokrewnego sobie kierunku. Cejre - Syjon przenika głównie do instytucji, wytworzonych przez ugrupowania syjonistyczne i to zarówno odłam,a socja)i- stycznego, jak i mieszezańskiego. Uważać należy za zupełnie naturalne, że w instytucji, bę- dącej oficjalnie ekspozyturą syjonistów umiarkowanych, biorą dosyć czynny udział osoby, będące zwolennikami kierunku mło- dosyjonistycznego, Ten współudział cejresyjonistów w instytucjach ku)turalno- oświatowych, wytworzonych przez syjonistów umiarkowanych, dotyczy głównie takich instytucji, które mają charakter ogólno- narodowych, nie partyjnych