To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

Czynności motoryki dużej wymagają zaangażowania wszystkich mięśni, zdolności poruszania wszystkimi częściami ciała na ko- mendę i kontrolowania ruchów ciała w zależności od czynników zewnętrz- nych i wewnętrznych, takich jak przyciąganie ziemskie, przewaga jednej strony ciała czy poczucie równowagi. Celem tych czynności są łagodniejsze, bardziej efektywne ruchy ciała, orientacja w przestrzeni i świadomość poło- żenia ciała. Dziecko mające problemy z koordynacją motoryki dużej będzie wymagało indywidualnego programu ćwiczeń fizycznych. Gry zespołowe lub ćwiczenia grupowe nie przyniosą mu wielkich korzyści. Nauczyciel pro- wadzący naukę wyrównującą musi zapewnić takiemu dziecku pomoc indy- widualną. ZABIEGI TERAPEUTYCZNE 1. Dziecko powinno uczestniczyć w zajęciach fizycznych, w czasie których ćwiczyłoby chodzenie do tyłu, do przodu lub na boki, a także po prostych lub wijących się ścieżkach narysowanych na podłodze, prowadzących do okre- ślonego celu. Ścieżka może być szeroka lub wąska, ale im jest węższa, tym zadanie trudniejsze. Ćwiczenia można urozmaicić, prosząc dziecko o wyko- nywanie dodatkowych zadań np. unoszenie ramion w różny sposób, podno- szenie lub upuszczanie przedmiotów, takich jak piłki czy pojemniki, oraz skupianie wzroku na różnych punktach w pokoju w trakcie chodzenia. 2. Kolejnym ćwiczeniem może być naśladowanie poruszania się różnych zwierząt. Chód słonia: należy pochylić się do przodu, zginając się w pasie, jednocześnie spuszczając ramiona w dół i robiąc duże kroki, kiwać się z bo- ku na bok. Skoki królika: należy oprzeć ręce na podłodze, ugiąć kolana, a stopy złączyć pomiędzy dłońmi. Chód raka: należy pełzać do przodu i do tyłu z głową uniesioną do góry. Chód kaczki: należy chodzić z dłońmi na kola- nach w głębokim przysiadzie. Chód robaka: opierając dłonie i stopy o podło- że, należy robić małe kroczki najpierw stopami, potem dłońmi. 3. Chód księżycowy. Dziecko może naśladować kroki skaczącego kangu- ra, które mogą skojarzyć się z poruszaniem się astronauty na Księżycu. 4. Chodzenie po kamieniach. Rozłóż przedmioty na podłodze, kolorując je odpowiednio dla stopy prawej i lewej lub pisząc na nich litery "p" i "l". Za- daniem dziecka będzie odpowiednie stąpanie po tak przygotowanych kamie- niach. 5. Zabawa z pudełkami. Ustaw dwa pudełka o rozmiarach pudełka po bu- tach przed i za dzieckiem. Dziecko ma za zadanie wejść obiema stopami do pudełka stojącego przed nim, przesunąć tylne pudełko do przodu i wejść na- stępnie do niego. Dziecko może używać obu rąk w celu przesuwania pudeł- ka oraz raz jednej, raz drugiej nogi przy wchodzeniu do niego. Cały czas mu- si iść naprzód, aż dojdzie do linii końcowej. 6. Chodzenie po drabinie. Połóż drabinę na ziemi. Poproś dziecko, by cho- dziło między szczeblami przodem, tyłem i skacząc. 7. "Anioły w śniegu". Poproś dziecko, aby położyło się na plecach na pod- łodzę i poruszało rękami i nogami na komendę. Zacznij od komend dotyczą- cych nóg, np. rozsuń jak najbardziej nogi, przesuwaj ramiona wzdłuż podło- ża, aż spotkają się nad głową. Następnie wydawaj komendy dotyczące jednej kończyny, np. poruszaj tylko lewym ramieniem, poruszaj tylko lewą nogą. Na koniec wydawaj polecenia dotyczące kończyn naprzemiennych, np. poru- szaj lewym ramieniem i prawą nogą. 8. Bieg z przeszkodami. Ustaw przeszkody z pudełek, kółek, stołków, krzeseł itp. i poproś dziecko, by przechodziło przez, pod, nad i wokół róż- nych przedmiotów. 9. Jazda na deskorolce jest kolejną metodą ćwiczącą motorykę dużą. Moż- na ćwiczyć leżąc na niej na brzuchu, klęcząc lub stojąc, zaś podłoże, po któ- rym się jeździ może być płaskie lub pochyłe. 10. Pajacyki. Poproś dziecko, by podskakiwało szeroko rozstawiając nogi i klaszcząc dłońmi nad głową. Można zastosować różne odmiany tej zabawy polegające na ćwierć-, pół- i pełnych obrotach lub skakaniu w lewo, w prawo na północ lub na południe. 11. Podskakiwanie. Poproś dziecko, by skakało na jednej nodze. Może zmieniać nogi podczas skakania. Powinno skakać rytmicznie, dwa razy na le- wej, dwa razy na prawej nodze lub dwa razy na lewej, raz na prawej, czy też dwa razy na prawej i raz na lewej. 12. Fikanie koziołków. Najlepiej, gdy dziecko fika koziołki na trampolinie lub łóżku ze sprężynami, materacu lub dużej dętce. 13. Skakanie przez skakankę. Jest to trudne ćwiczenie dla dzieci ze słabą koordynacją ruchową. Łączy w sobie poczucie rytmu, równowagi, ruchu i koordynacji. Wiele dzieci wymaga pomocy w czasie nauki skakania przez skakankę. 14. Zabawa z kółkami. Różnego rodzaju koła, poczynając od hula-hoop można wykorzystać do ćwiczeń rozwijających różne umiejętności