To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

Tako| spo[ród ró|nych my[li czy umysBów: im która jest bardziej niematerialn, tym jest doskonalsz. Wida z tego jasno: je|eli istnieje taka my[l, która poprzez swoj istot poznaje wszystko, to w jej istocie winno si znajdowa wszystko niematerialnie. Podobnie jak mniemali staro|ytni filozofowie, |e  alby dusza wszystko poznawaBa  jej istota skBada si rzeczywi[cie z pierwiastków wszystkich rzeczy materialnych. Otó| jedynie Bogu jest to wBa[ciwe, |e Jego istota obejmuje wszystko niematerialnie, jako |e skutki przed istniej wirtualnie w przyczynie  w mocy Boga, Sam wic tylko Bóg poznaje wszystko poprzez swoj istot, nie za[ dusza ludzika, ni anioB12. /110/ Na 1. Augustyn w przytoczonym tek[cie ma na my[li widzenie w wyobrazni; a to dzieje si poprzez obrazy ciaB. Otó| dla utworzenia tych|e obrazów dusza daje co[ ze swojej substancji, tak jak podmiot daje si ksztaBtowa przez jak[ form. I tak te|  wytwarza z siebie owe obrazy ; co nie znaczy, |e dusza lub jaka[ jej cz[ przemienia si i staje tym czy owym obrazem, ale w tym znaczeniu  jak si mówi o ciele, |e staje si barwne, .gdy barwa nada mu form. Ten sens potwierdza to, co dalej pisze, |e dusza ,,zachowuje co[", mianowicie to, co nie o-trzymaBo formy od takiego obrazu, a co  w sposób wolny wydaje sd o formie poznawczej takich obrazów ; tym  co[  powiada  jest umysB lub my[l. Za[ o tej cz[ci duszy, która otrzymuje form od tych obrazów  a chodzi mai o wyobrazni  powiada, |e  jest wspóln nam i nierozumnym zwierztom . Na 2. Arystoteles nie szedB za pogldem staro|ytnych filozofów przyrody, gBoszcych, |e dusza jest rzeczywi[cie zBo|ona ze wszystkiego. Za[ jego powiedzenie:  dusza jest poniekd wszystkim" ma sens: Dusza jest w mo|no[ci do wszystkiego; przez zmysB jest w mo|no[ci do wszystkiego, co postrzegalne, przez mysi  do wszystkiego, co umysBowo poznawalne. 107 Na 3. Ka|de stworzenie ma istnienie ograniczone i okre[lone