To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.
W innej pracy, zawartej w niniejszym skrypcie (*2) sformułowaliśmy hipotezę, że astrocyty (komórki gleju) są receptorem i przekaźnikiem zmian aktywności słonecznej i ziemskiego pola geomagnetycznego, ustanawiającym wrażliwość określonych obszarów sieci neuronalnej mózgu ludzkiego. Zarysowaliśmy więc wstępnie model teoretyczny, który wskazywałby na procesy pośredniczące pomiędzy zwiększoną aktywnością słoneczną, która powodując zwiększoną ilość ekscesów rezonansu Schumanna i zmianę mikropulsacji magnetosferycznych Pc1 i Pc3, oddziaływałaby na komórki gleju i sieć neuronalną. Powodowałoby to z kolei zmianę wrażliwości określonych fragmentów sieci neuronalnej. Ważne jest jednak zaproponowanie modelu teoretycznego, który wyjaśniłby jak owa zmieniona czynność “określonych fragmentów sieci neuronalnej” powodowałaby takie zmian zachowania, przemiany kondycji psychicznej, a nawet zmiany osobowościowe, które obserwuje się w różnych okresach cyklu zmieniającej się aktywności słonecznej. Aby sformułować taką teorię można by się posłużyć przeróżnymi modelami teoretycznymi, zaproponowanymi w przeszłości przez fizjologów, np. przez Pawłowa i Skinera, później neurologów i psychiatrów, poczynając od S. Freuda i C.G. Junga, jeszcze później przez różne szkoły psychologiczne z kręgu psychologii “kognicyjnej”, “humanizującej” i tzw. syntez systemowych. Nawet odkrycie R.W. Sperry’ego z roku 1968 dotyczące specjalizacji półkul mózgowych mogłoby być tu wykorzystane. Z całego gąszcza różnych teorii psychologicznych, odnoszących się do przejawów znacznych zmian zachowania, a nawet przemian osobowości, wybraliśmy jednak nieco ezoteryczny system Enneagramu (*4, *6, *7). Naszym zdaniem ten właśnie teoretyczny model osobowości najlepiej nadaje się do opisu przemian kondycji psychicznej, jaka zachodzi w okresach wzmożonej aktywności Słońca (i odwrotnie w okresach tzw. “minimów”). Tezę tę można uzasadnić argumentami dotyczącymi rozmaitych aspektów zagadnienia. Dlaczego system Enneagram mógłby być przydatnym narzędziem opisu przemian kondycji psychicznej w przebiegu cyklicznych zmian aktywności Słońca? Argumenty z zakresu filozofii przyrody Enneagram jest bodajże jedynym modelem teoretycznym wiążącym typ osobowości z przyrodą, a nawet “głębiej”, bo z istotą wszelakiego typu obiektów sensownych, stanowiących element otaczającego nas środowiska, a potem szerzej całego Wszechświata. Zamiast własnego uzasadnienia tej tezy spróbuję skonfrontować tutaj czytelnika z argumentami Gurdzijewa (*3), który wydobył ów system, jak to kiedyś ująłem, “z brzucha historii” (*4). Przytoczę więc tutaj kilka fragmentów z książki P.D. Uspieńskiego, który spisał myśli Gurdzijewa w swym dziele, które na stałe przeszło do historii filozofii (*5). “Symbol przymujący postać okręgu podzielnego na dziesięć części wraz z łączącymi je liniami wyraża prawo siedmiu w powiązaniu z prawem trzech.” Rys. 1a “ ... Wyodrębnione istnienie badanej rzeczy albo zjawiska jest zamkniętym okręgiem wiecznie powracającego i nieprzerwanie płynącego procesu. Okrąg symbolizuje ten proces. Poszczególne punkty podziału obwodu symbolizują stopnie tego procesu. Symbol jako całość stanowi do, czyli coś, czego istnienie jest uporządkowane i pełne. Jest to okrąg - zakończony cykl; jest to zero naszego układu dziesiętnego. W swoim zapisie reprezentuje on zamknięty cykl. Zawiera w sobie wszystko, co potrzebne mu do istnienia. Jest oddzielony od tego, co go otacza. Następowanie kolejnych etapów tego procesu musi być związane z następowaniem liczb od 1 do 9. Obecność dziesiątego stopnia, wypełniającego “interwał” si-do, zamyka cykl, to znaczy zamyka okrąg, który w tym punkcie zaczyna się od nowa.” “ ... Położenie nut będzie odpowiadało liczbom z okresu, a rysunek oktawy będzie wyglądał następująco: Rys. 1b Trójkąt 9-3-6, który zespala w jedną całość trzy, nie należące do okręgu punkty obwodu, łączy ze sobą prawo siedmiu i prawo trzech. Liczby 3-6-9 nie występują w okresie ...” “ ... istotne jest, by zrozumieć jaki jest dokładny wzajemny stosunek między substancjami pojawiającymi się w organizmie, a także zrozumieć naturę możliwych " wstrząsów" i prawa rządzące przechodzeniem jednej nuty w drugą. Te prawa są wszędzie takie same. Poznając człowieka, poznajemy kosmos; poznając kosmos, poznajemy człowieka.” “ ... Mówiąc ogólnie, trzeba zrozumieć, że enneagram jest symbolem uniwersalnym. Cała wiedza może być zawarta w enneagramie i za jego pomocą można ją zinterpretować.” “ ... Ennegaram jest podstawowym hieroglifem uniwersalnego języka, który ma tyle różnych znaczeń, ile jest poziomów ludzi.” “Enneagram to perpetuum mobile, to samo perpetuum mobile, którego ludzie szukali od najdawniejszych czasów i nigdy nie mogli znaleźć. Poza sobą szukali tego, co znajdowało się w nich; próbowali zbudować perpetuum mobile tak, jak buduje się maszynę; podczas gdy rzeczywiste perpetuum mobile stanowi część innego perpetuum mobile, i nie można go stworzyć w oderwaniu od niego. Enneagram jest schematycznym wykresem perpetuum mobile, czyli maszyny wiecznego ruchu. Ale oczywiście trzeba wiedzieć, jak odczytać ten wykres. Zrozumienie tego symbolu i umiejętność posługiwania się nim nadają człowiekowi wielką moc. Jest to perpetuum mobile i jest to także kamień filozoficzny poszukiwany przez alchemików.” Argumenty z zakresu współczesnych teorii psycholo-gicznych Stwierdzenia P.D. Uspieńskiego współcześnie mogą brzmieć zbyt patetycznie. Tym nie mniej w latach 1988-1996 owe myśli “wydarte na przełomie wieku, z brzucha historii” przemieniono w sprawną, użyteczną w praktyce teorię osobowości (*6, *7)