To byłby dla mnie zaszczyt, gdybyś złamała mi serce.

4) System organów kontroli. Cechą tych organów jest pochodzenie z powołania organów przedstawicielskich i organów administracji państwowej. Zasadniczą czynnością tych organów jest kontrola organów wykonawczych realizujących decyzje organów przedstawicielskich i przedstawianie wyników kontroli do oceny organom przedstawicielskim. System organów państwowych obejmuje całą sferę działania publicznego. Nie wyczerpuje to działań w innych sferach życia społecznego. Dla organów państwowych i dla innych podmiotów społecznych działających na odcinkach życia społecznego doniosłą sprawą jest współdziałanie w celu spełniania doniosłych zadań społecznych, przede wszystkim wytwórczych i kulturowych oraz układania bezkonfliktowych stosunków międzyludzkich. 2. Podział i rodzaje organów państwowych Organy państwowe wykazują dużą różnorodność w dziedzinie struktury, zakresu działania i spełnianych przez siebie funkcji, a także miejsca i roli w mechanizmie działalności państwa. Różnorodność organów państwowych sprawia, że można dokonywać różnych podziałów i wydzielania różnych rodzajów' organów państwowych. Podziały organów państwowych są właściwe dla różnych typów państw i form organizacji władzy państwowej. Przeprowadza się je na podstawie różnych kryteriów. Najbardziej rozpowszechniony jest podział organów państwowych ze wzglę';. du na strukturę organizacyjną organu państwowego. Według tego kryteriut rozróżnia się organy jednoosobowe i organy wieloosobowe. Organy jednoosobowe charakteryzują się skupieniem władzy publicznej w rękach jednej osoby. Można jeszcze inaczej powiedzieć, że decyzje podejmuje jedna osoba i tylko ona ponosi za nie odpowiedzialność. Przykładem organu jednoosobowego jest np. prezydent, minister, wojewoda. Organy państwowe wymagające operatywnego działania i bezpośredniego w stosunku do innych organów tworzy się na zasadzie jednoosobowości. Organy wieloosobowe są to organy kolegialne, składające się z wielu osób, podejmujące decyzje wspólnie i ponoszące solidarnie odpowiedzialność. Przykładem organu wieloosobowego są parlamenty, rady gminy itp. Organy wieloosobowe są właściwe dla działania obliczone na wyrażanie różnych opinii, potrzeby spojrzenia wielostronnego i materia wymaga dłuższego oraz rozłożonego deliberowania. Podział organów państwowych ze względu na terytorialny zakres działania jest podziałem przestrzennym. Organy te dzieli się na centralne i terenowe (lokalne). Organy centralne plasują się na szczeblu centralnym władzy państwowej. Wykonują funkcje w skali całego państwa. Pozycja centralnych organów państwowych bywa zróżnicowana. Na szczycie władzy plasują się organy przedstawicielskie - parlamentarne. Następnie sytuują się organy wykonawcze rządowe. Wśród centralnych organów administracji państwowej wydziela się naczelne organy administracji - rząd i ministrowie oraz niżej usytuowane urzędy centralne. Organy terenowe obejmują różne organy administracji państwowej i organy samorządowe. Wśród organów administracji państwowej działających w terenie wyróżnia się terenowe organy administracji ogólnej i terenowe organy administracji specjalnej. Wojewoda jest organem terenowej administracji ogólnej. Kurator jest organem rządowej administracji specjalnej. Wreszcie rada gminy i zarząd oraz wójt jako organy samorządu terytorialnego spełniają funkcję administracji lokalnej. Najszersze jednak znaczenie ma podział organów państwowych na różne ich grupy lub rodzaje w zależności od charakteru organu, powierzanych im zadań i spełnianych funkcji oraz roli pełnionej w mechanizmie działania państwa. Łączy się z tym z reguły odpowiednie zróżnicowanie ich struktury organizacyjnej oraz form działalności. Według zakresu ich kompetencji rzeczowej wyróżnia się organy o kompetencji ogólnej i organy o kompetencji branżowej. Pod pojęciem kompetencji organu państwowego rozumie się ogół pełnomocnictw oznaczonych normami prawnymi. Organy państwowe o kompetencji ogólnej to np. parlament, rada gminy, rada ministrów. Natomiast organy o kompetencji branżowej to np. minister, kurator oświaty, naczelnik urzędu skarbowego. Materia działania organu państwowego stanowi podstawę podziału na wymienione rodzaje (organy państwowe). 176 177 Organy państwowe przyjęło się też dzielić według sposobu ich powoływania